Beperk het risico op creditcard fraude

Fraude met creditcards is nooit helemaal uit te sluiten. Het is aan de orde van de dag en als verkoper moet je je ogen goed open houden. Met onderstaande tips beperk je het risico om als verkoper met creditcard fraude in aanraking te komen.

Vaak is het eenvoudig om mogelijke creditcard fraude voor te zijn. Let goed op en denk goed na bij wat je doet en welke informatie je prijs geeft. Zorg dat je over de benodigde gegevens beschikt voordat je overgaat tot een overeenkomst en de producten opstuurt.

Voorkom creditcard fraude

  • Vraag veel gegevens van de klant. Vraag naast de NAW gegevens en het creditcard nummer ook de driecijferige code op de achterkant van de creditcard (de CVC code).
  • Accepteer alleen email adressen van vertrouwde providers zoals gmail, kpn, ziggo etc.
  • Verwerk de bestelling pas zodra je alle gewenste klantgegevens hebt ontvangen.
  • Alsnog twijfels? Neem contact op met de klant en laat de klant de bestelling bevestigen.

Signalen creditcard fraude

Fraude komt vaker voor in bepaalde branches. De electornica, muziek, software branche is extra fraude gevoelig. Wees alert bij de volgende gevallen

  • Een bestelling is ongewoon groot (neem contact op met de klant om dit te bevestigen)
  • Je ontvangt veel bestellingen van verschillende klanten maar met een oplopende volgorde van creditcard nummers
  • Veel bestellingen op hetzelfde adres maar met verschillende creditcards betaald
  • Specifieke aflever adressen in het buitenland (vooral als je voornamelijk zaken doet in Nederland).

Mocht je nog steeds twijfels hebben bij een order, neem dan contact op met je PSP (Payment Service Provider). Deze kan gegevens controleren en ondersteuning bieden bij het voorkomen van creditcard fraude.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Een reactie plaatsen